#ÄLSKADESTAD

Branding and Conceptualization

Ragn-Sells och Bring hade världens bästa idé. Det ena företaget (Bring) levererar varor, paket och post. Det andra företaget (Ran-Sells) samlar in avfall och återvinner det. Varför kan man inte göra det med en och samma transport? Samma fordon som lämnar paket kan ju samtidigt ta med sig avfallet tillbaka. Varför inte göra fordonen eldrivna och välkomna alla företag som vill vara med för att skapa en miljövänligare stad. Nu behövde dom ett namn och ett koncept som kommunikationsavdelningarna kunde enas kring och jobba under.

Ragn-Sells och Bring kom till oss. De ville inte skapa ytterligare ett varumärke. De ville att det skulle behandlas mer som en folkrörelse.

Människan pratar alltid om ”landet”, resan och semestern som något idylliskt och vackert samtidigt som vi nästan glömmer hemmaplan, där vi lever och bor. Men nu är det dags att reclaima staden!

Vi skapade #ÄlskadeStad.

Vi skapade mer än bara ett namn med en gul färg som gemensam nämnare från de två kommunikationsplattformarna. Vi skapade ett koncept som du inte kan motstå om du är ett företag eller en politiker. Fler och fler företag och städer ansluter sig ständigt. Vasakronan och Stockholms Stad är nu också en del av rörelsen. Städer från hela Europa är intresserade och har besökt Älskade stad och vill veta mer hur dom implementerar det i sin stad.

Älskade stad har blivit ett verktyg för att arbeta i linje med de globala målen (2015 kom världsledare överens om 17 mål för en bättre värld 2030). Eftersom Älskade stad är en kompakt affärsmodell kan du också behandla den som en “start-up” fast med anställda, kunder, fordon och allt annat på plats. Det är en perfekt plats för digital anpassning och experiment.

Viktigast av allt är att det är en start där vi samarbetar gemensamt för att skapa en bättre miljö och atmosfär i  våra städer.

English: Ragn-Sells and Bring had the best idea ever. One company (Bring) deliver goods, parcel and mail. The other company (Ran-Sells) collects waste and recycle it. Why not do this with the same transport? Also make it electric and keep the collaboration open to any company that wants to join to create a more environmental friendly city. Now they needed to conceptualize it. Ragn-Sells and Bring came to us. They didn’t want to create just another sub brand. They wanted it to be treated like a cause, a movement. People always talk about their country house, their holiday trip, the dream island and describe it as the best place on earth. It’s almost as we forget about our home turf, where we work, live and breathe – we thought it was time to reclaime the city.

The result became #Älskadestad (Beloved City).

CLIENT
Ragn-Sells
Bring

SERVICES
Conceptualization
Branding
Art Direction
Graphic design
Illustration
Web design
Web hosting service

AWARDS
Transportföretagens hållbarhetspris (11300 medlemsföretag) 2017
Stockholms Handelskammarens ”Boosting the capital” 2018